lördag 30 augusti 2008

Äppelkaka i långpanna...

Nu har jag smaskat i mig en av de godaste äppelkakorna jag någonsin har smakat. Det var faktiskt J som bakade denna gång. Du är ju jätteduktig på att baka... (hoppas han läser detta *fniss*) Jag hade satt upp receptet på en av köksluckorna och önskade att jag skulle hinna baka... Jag delar gärna med mig av receptet för det smakade mums!

Äppelkaka i långpanna

Ingredienser

4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel

Så här gör du

1. Smält smöret. (under tiden kan du skala, kärna ur och klyfta äpplena)
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i en stor långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten.
6. Grädda i ca 25 minuter (200 grader). Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.


Ha en fortsatt härlig helg!

Kram Helena

5 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Oj så smaskig den ser ut! Grannen har ju fullt med äpplen på sitt träd så jag kanske ska gå in där och norpa några... till en paj. Mums!

Kram Jenny

Mamma C sa...

Så gott det ser ut, det här måste provas. Har så mycket äpplen i trädgården nu.
Kram mamma c

Hannis sa...

Mmm!Ännu mer bakverk!
Blir så sugen=))

Visst är mamma mia bra!
Köpte skivan också.

Kram Hannis

Evami sa...

Du fristerinne:) får jo så lyst til å bake jeg nå. Men Da blir det jeg som spiser kaka,ingen andre kakemonster her i familien:)

Ha ei flott uke Helena:) Klem Eva

Anonym sa...

den vart så gooood!!! tack för receptet!!