lördag 16 augusti 2008

Bakat Cupcakepops...

Semestern är nu slut :( tänk att sex veckor kan gå så fort! Nåja, livet går vidare fast man inte är ledig... Har så många oavslutade projekt som jag började med under ledigheten. Någon som minns att jag målat ett skåp vitt? jag har nästan förträngt det *fniss* är inte riktigt klar ännu, skåpet har fått fötter... ja, inte såna som går i väg utan riktiga klossar som ska fästas på undersidan. Måste ta mig tid till detta men det dyker alltid upp andra roliga saker att göra som till exempel att baka Cupcakepops. Hittade en helt underbar blogg - Bakerella och fick världens tokinspiration! Här delar jag med mig mitt recept:

Det var enkelt att göra dem, men det tar lite tid, avsätt minst 2 timmar. Som grund använde jag en vanlig chokladsockerkaka. Ex. Leilas goda Kärleksmums.



Ingredienser till ca 50 st
En långpanna ca 40 x 35 cm:
5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
1 nypa salt


Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Blanda dom torra ingredienserna för sig i en skål. Vänd försiktigt ned de torra ingredienserna i äggsmeten. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten. Klä en långpanna, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda kakan i mitten av ugnen cirka 10-15 minuter (ska vara lite kladdig), prova med en sticka. Låt svalna.


Cream Cheese Frosting
Ingredienser

200 g Philadelphia ost, rumstempererad
120 g smör, rumpstempererad
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft


Övrigt som behövs:

200 g mörk choklad
200 g vit choklad
Karamellfärg
Strössel, Nonpareil
Jelly Belly Beans, Non Stop eller dyl.



Låt kakan svalna, smula sedan sönder den och blanda i creme cheese frostingen till en ny "smet".

Rulla lagomt små bollar och ställ in i frysen i ca 10 min.



Oj, vad ser det här ut som tro?? Älgbajs?



Rulla bollarna till cylindrar, tryck in dem i solroskakformen. Tryck igenom degen halvvägs så att delar av degen blir toppen och resten blir stammen. Ställ på ett bakplåtspapper. Vips, ser ut som en liten cupcake! Sätt in allt i frysen igen i ca 10 min.


Solrosformen i miniatyr finns att köpa i butiken art nr. 369

Här är en annan variant, doppa i stället toppen i smält choklad och ställ ner dem i små cups,(såna små som finns på Mc Donalds för ketchup tex.)

Åter till Cupcakepopsen... Doppa sedan den formade delen i smält mörk choklad, ställ tillbaka på bakplåtspapperet och stick i en kakpinne som också finns i butiken (art nr. 378) låt stelna, ställ svalt i kylskåp en stund.

... när den mörka chokladen stelnat och pinnen sitter fast så är det dags för nästa choklad dopp. Den vita, om du vill kan du färga den med karamellfärg. Ha på strössel och ev godis ganska omgående innan det stelnar. Ett högt dricksglas kan vara ett bra stöd i vänta på att allt stelnat.


Här kan du se Martha Stewart baka Cupcakepops tillsammans med Angie Dudley som har den fantastiska bloggen Bakerella.
Ha en fortsatt skön helg
Kram Helena

14 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Å jösses vad mycket godsaker.. kram!

Mamma C sa...

Åhhh, jisses så gott det ser ut. Det riktigt vattnar sig i munnen. Ska kolla in bloggen oxå.
Kram mamma c

Lilla huset på prärien sa...

Herre min gud vad du är pysslig vännen! De ser väldigt smaskiga ut och hade suttit fint på dotterns kalas. Tyvärr har hon inte en mamma som hade fixat det där... ser väldigt avancerat och vacker ut!

Kram J

Frida sa...

Åh vad gott det ser ut, man blir väldigt sugen!
Hoppas du får en fortsatt trevlig söndag!
Kram Frida

Gårdsromantik sa...

Men hjälp så omständigt - men de såg ju underbart goda ut.

Kram Maud

Millas hem sa...

Hej!
Tack så jättemycket för kommentaren, jag har precis ätit pizza och är proppmätt annars hade jag nog satt i gång och baka...Jisses vad det ser smaskens ut!!
Riktigt proffsigt //Kram Camilla

anna k. sa...

Nämengudars! Gissa om du fått mitt sötsug att snurra i 120?! GOTT!!!

Evami sa...

Du har prøvd du:) Jeg har lur tittet inne på Bakerellas blogg lenge,og bare nytt alle de fantastiske bakverkene hun lager:)

Jeg oppdaga henne via Martha Stewart her i våres...
Og dine cupcakes-pops var jo også så lekre da:)
blir jo reint inspirert,og har jo sett at du har fått inn disse pinnene i butikken din,kankjse man må shoppe litt!!!!

HA en fantstisk fin uke Helena:) Klem Eva

Hannis sa...

Men Jisses!
Jag ska ju sluta med socker!!
Tror jag väntar med det ett tag=))

Du är då duktig på att baka!

Kram Hannis

Hem och Lycka sa...

Du har nåt att hämta hos mig.. kram!

Malin - I min trädgård sa...

Mmmm vad smarrigt det här ser ut! Mums!

Anonym sa...

Tjena, nu är det du som är ägaren till denna jättefina artikel. Stå på dej och be den andra att ta bort bilderna. Det finns ngt som heter upphovsrätt.

Kläm
Helena

Anonym sa...

Fick jättemånga bra ideér här. Tack!

Anonym sa...

Åh det ser ju supergott ut! Vad duktig du är på att fotografera!