tisdag 30 december 2008

Valkoiset piparit - Vita pepparkakor

Idag har vi bakat "vita pepparkakor" efter ett recept från barnens farmor. Receptet fick vi nedskrivet på finska så J gjorde degen och vi andra bakade kakorna. Antar att det är en mördeg men ni får gärna rätta mig om jag har fel. Det är i alla fall precis detta recept jag letat efter så man kan baka "pepparkakor" året om.

Valkoiset piparit
250 g voita
250 g sokeria (2,5 dl)
3 kpl munia
500g vehnäjauhoa (6,5 dl)
1-2 tl leixinjauhoa
Voi ja sokeri vaahdotetaan
kananmunat yksi kerralaan lisätään taikinaan
viimeksi jauhot ja leivinjauho
Laita taikina hetkeri jääkaappiin
(2 tuntia)
Paista 200 astetta nojn 5 minutia
(Reservation för ev. felstavningar och annat...)

Vi tar det på svenska också för säkerhets skull :)

Vita pepparkakor
250g smör
250 g socker (2,5 dl)
3 ägg
500 g vetemjöl (6,5 dl)
2 tsk bakpulver
Smält smöret och blanda väl med sockret.
Blanda i äggen en och en.
Blanda i mjöl och bakpulver.
Låt degen svalna i kylskåpet ca 2 timmar.
Kavla ut och använd pepparkaksformar.
Ugnen på 200 grader ca 5 minuter.


Mmm de blev jättegoda :)


♥ Gott Nytt År ♥
Kram Helena

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack för receptet och jag önskar dig Ett Gott Nytt År.
Kram mamma C

Hannis sa...

Kikar in för att önska dig ett Gott nytt år!!

Kram Hannis

Och som vanligt så blir jag godissugen=))

Frida sa...

Tack för receptet! Visste faktiskt inte att det fanns vita pepparkakor.
Gott nytt år till dig med!
Kram Frida

Anonym sa...

God fortsättning! Hoppas år 2008 varit ett bra år. Nu blickar vi framåt mot 2009 =)

Jätte trevliga pepparkakor förresten. =)

kram

Unknown sa...

Så fina pepparkakorna ser ut,tack för receptet!

Önskar dig en god fortsättning på det nya året!

Kram Maria

Vesânia Cårdisborg sa...

herregud! tack saa mycket! jag bor i mexiko, men jag bode ett aar i norbotten och smackade vitapepparkakor, men kunde inte hitta recepten!!!
inte heller svenska kompisar kände de, de sade att de hade aldrig smackat vitapepparkakor, och jag började att tänka att de hade annat namn!! men näää, de finns!
skit fint!!