söndag 15 mars 2009

Våren har kommit, 20 grader varmt...

...på altanen. Vilket väder! Idag var det första gången i år som vi kunde vara ute på vår inglasade altan. Temperaturen visade nästan +20 grader. Härligt. En söt liten fluga hade vaknat till liv också, nu är det bara en halvmeter snö som ska smälta bort :)



I lördags hade vi fullt hus med barn här så jag hade inget att göra (!) Härligt när barnen leker så man blir helt sysslolös, det är man inte van med. Passade då på att göra en väldigt enkel kladdkaka. Mums, smakar gott så här dagen efter...

Receptet delar jag gärna med mig:

Kladdkaka 6-8 bitar

2 ägg

2 dl strösocker

1/2 dl smält smör

4 dl kakao

1 dl vetemjöl

Smöra och bröa en form ca 22 cm i diameter, sätt ugnen på 225 grader.

Vispa ägg och socker poröst

Rör ner 1/2 dl smält smör.

Blanda 4 msk kakao och 1 dl vetemjöl i en liten skål och rör sen ner det i smeten.

Häll hela smeten i formen.

Ska gräddas i ca 8-12 min mitt i ugnen.

Ha det gott allihopa! Kul att så många vill tävla också... passa på nu ikväll.

Kram Helena

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mums med kladdkaka..själv bakade jag kladdmuffin =) Bilder på min blogg :) Söndagar e ofta bakdagar :)

kardemumma sa...

Underbart väder har vi också haft i Hälsingland. Det är bara att njuta och suga i sig ljuset och solen.Mycket god kaka såg det ut att vara.
Ha en skön vecka!
Kramar C

Anonym sa...

Mmm alltid gott med kladdkaka...och jo soppan heter nisk heheh får jag fråga vart du har hittat receptet??? ha det rba