fredag 11 juli 2008

Gröna skåpet blir vitt...

Nu finns ingen återvändo. Jag har börjat att måla skåpet som jag haft i min ägo i ca 18 år. Har haft jätteångest för jag har alltid velat måla om skåpet men inte vetat riktigt i vilken kulör. Det är min mammas farfar som snickrat ihop skåpet någon gång i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Det var brunt fint ådringsmålat från början men på 50-60 talet hade det många olika färger. Rött, dalablått och vitt för att sedan betsas grönt. Jag har haft några alternativ i tankarna under alla år, antingen återställa skåpet i sitt ursprungliga skick eller måla ljusgrått eller vitt. Att återställa skåpet känns svårt då det är så "förstört" redan, vissa detaljer har försvunnit när färgen lutats/svarvats bort. Så det får bli vitt. Som det ser ut nu måste jag grundmåla 4 gånger för att täcka allt det gröna.

Hur ska jag måla sedan? ska jag ha grundfärgen och bara vaxa ytan och göra skåpet lite shabby? eller ska jag använda en matt bruten vit kulör vid slutmålningen??? Tips och ideer mottages tacksamt.


Här kommer en liten "före" bild på hela skåpet.


Här har jag börjat grundmåla, skpået är läbbigt grönt innuti, målat med högblank färg.

Nu börjar det likna något, här har jag målat två gånger.

Det är jättemånga detaljer att måla...

Fortsättning följer...

Hoppas ni alla har en skön ledighet!

Kram Helena

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag tror detta läbbgröna skåp kommer att bli hur snyggt som hlst när du är färdig med penseln.
Kram mamma c

Anonym sa...

Vilket underbart skåp - kommer att bli jättefint! :)

Anonym sa...

Wow! Det kommer att bli kanonsnyggt. Du valde rätt färg också.
Malin